minabetraktelser

Alla inlägg under januari 2015

Av Magdalena Ahl - 29 januari 2015 08:36

 

Så här ser det ut från mina fönster, uppåt skogen till.

Vintervitt och snötyngda grenar.

Just nu snöar det som bäst och det är lovat många decimeter till, närmaste dagarna.

Januariväder och vinterläge.

Trots det, så hör jag en annan glad ton från alla småfåglar.

Säkert mer påverkade av ljusare dagar än av vårsol och värme.

Men det känns lite vårlikt och förväntansfullt för mig.

Några sista dagar nu så är vi inne i februari.

Mot Våren.

  





Av Magdalena Ahl - 29 januari 2015 08:25

 


 

Ja, jag är ju så förtjust i det som spirar och gror.

Barnsligt förtjust t.o.m

Den här tiden på året, mitt i vintern, då längtar jag efter grönska.

Så roligt se hur pelargonerna bara på en vecka skickar ivög gröna blad.

Så fort det går och det tack vare ljuset om dagarna.

Och när dom krukodlade pärlhyacinterna står där i butikerna.

Kan bara inte låta bli, måste ha fast den ljuva blomningen så snabbt tar slut.

Men under tiden njuter jag.

  


Av Magdalena Ahl - 23 januari 2015 19:15

 


Så säger min kompis med ett leende, då hon kommer på em och hälsar på.

Och visst gör det så, lite småpyssel kvar, var saker ska vara på väggarna etc.

Men det känns så bra nu, att efter två månader äntligen få till det.

Känns även i hela mig, vissa dagar mer än andra, men snart är dagar här med enbart fokus på "måbraläge".

Jag har t.o.m lekt lite med kameran på dan. Det var länge sen nu.

Längre och ljusa dagar för varje vecka.

Klart väder, sol och -20 gjorde fredagsljuset till en stund efter 15.00

Underbart.

  


Av Magdalena Ahl - 15 januari 2015 19:07

 

...då jag på kvällarna hamnar här, där det är tyst och lugnt...

...efter en lång motionssväng i mörkrets skuggor slinker in bakom dom låga murarna...

...direkt känner jag mig nära en andlighet så befriande att tårarna stiger i ögonen...

...jag ser lyktor som i snöns djup lyser och är tända för en saknad vän...

...ibland har jag också med ett ljus som tänds under stjärnorna...

...här blir jag berörd av det stilla...min inre oro släpper taget under granarnas grenar...

...jag för mitt lilla samtal med dom som inte finns med oss längre...

...stryker med handen efter stammen på den ståtliga gamla björken...

...tar med fingrarna på dom taggiga barren i granen...

....känner lukten av kåda då jag lutar mig närmare stammen....

...får en stark lust att omfamna det ståtliga trädet...

...står där stilla under några minuter, här är bara jag och tystnaden...

...jag har en tro, min egen tro, vi är alla här på jorden av en anledning...

...här är jag nu och här finner jag en ro som gör att jag kan vandra hemåt igen...

  

Skapa flashcards