minabetraktelser

Alla inlägg under november 2015

Av Magdalena Ahl - 25 november 2015 10:15

 

Tända ljus och julmusik i morgonens mörker startar min dag.

Nu faller snön sådär vinterfint ute, så här lite lagom till första advent.

Det har redan kommit snö hos oss, lyser upp vintermörkret för oss nordbor.

Och nu är det väl tid för att adventsstöka fram lite stjärnor och adventsstakar.

Allt för att skingra mörkret i den mörkaste av årstider.

Lite försiktigt ska jag dona på.

Har inte ännu styrkan efter mitt hjärtäventyr, och för några dagar sen fick jag göra om resan till sjukhus

med ett rusande hjärta, även denna gången med ambulans, nu hemifrån.

Det blev en dag med observation och lite ändrade ordinationer av hjärtpillren.

Och det känns okej, allt lugnt och det kommer ta sina månader innan jag är på banan igen.

Har dessutom av min husläkare fått, med största sannolikhet diagnosen ledgångsreumatism.

Detta efter en liten utredning på VC, skall få komma på reumatolgen för vidare besked.

Det är mycket att ta in och landa i men visst är det framåtsom gäller.

Många motgångar och nederlag men livet fortgår.

Dag för dag och jag tar dom eftersom.

  



Av Magdalena Ahl - 11 november 2015 13:37

 



I morgon är det tre veckor sedan jag från Hälsocentralen hamnade med ambulans på akuten.

Med ett hjärta som dansade all takt i snabbaste otakt.

Som efter akutprover och Ekg visade på Förmaksflimmer.

Dagarna innan är lite diffusa liksom dagarna på SUS.

Efter några timmar på akuten hamnade jag på Hjärtintensiven.

Ett dygn senare på Hjärtmedicin i några dagar.

Jag har mött så kunnig och proffsig vårdpersonal hela vägen från Hc.

Alla läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och övrig personal.

Helt fantastiskt. Vilket omhändertagande.

  

Idag har jag orkat vandra en liten sväng. Sakta, sakta. Med många stopp efter vägen.

Jag provade några ggr förra veckan oxå. Och det börjar känns bättre.

Min son säger att jag är så envis att jag snart är på banan igen, men tror själv detta kommer att ta sin tid.

Jag sover mycket och rusningarna är där fortfarande men ändå lugnare.

Har införskaffat mig en dosett till mina piller.

Blodförtunnande, hjärtstärkande och blodtryckssänkande.

Förmaksflimmer och hjärtsvikt säger läkarna.

  

Så en dag i taget och framåt gäller.

Så tacksam och glad över sonens hjälp med inköp och skjutsande.

Och stunder av middagssamtal och umgänge.

Glad över fina vänner och grannar som hjälper och erbjuder sig.

Och alla goa fina människor som hör av sig och kollar läget.

Dag för dag.

  





Skapa flashcards